|
Interactive Physics website voor de Benelux |
Modellus downloaden op de Modellus web site Modellus (+ handleiding en vele voorbeelden)is te downloaden op de Modellus web site van Vitor Duarte Teodoro in Portugal. (http://phoenix.sce.fct.unl.pt/modellus/) Om de laatste versie te downloaden (versie 2.5) moet je jezelf even registreren, maar dat is alleen een kwestie van naam, adres en email invullen. Met je emailadres kun je dan voortaan inloggen en spullen downloaden. Nogmaals het is voor eigen educatief gebruik gratis. Tegen een geringe vergoeding (€ 5 ) is Vitor ook bereid CDROM+Handleiding op te sturen. Klik hier om naar de Modellus web site te gaan. |
Modellus Modellus heeft eigenlijk niets te maken met Interactive Physics (IP). |
De overeenkomst is dat je met beide softwarepakketten computermodellen kunt maken van natuurkundige concepten en die vervolgens middels een animatie kunt visualiseren. Het voordeel van Interactive Physics is dat je het model in een grafische omgeving kunt weergeven en dat je je niet hoeft te bekommeren om de (complexe) wiskunde achter het model. Bij Modellus is het opstellen van een mathematisch model nu juist het beginpunt. Je zou kunnen zeggen bij Interactive Physics ligt de nadruk op simulatiemodellen en bij Modellus op mathematische modellen (of wiskundige modellen of rekenmodellen). In die zin is Modellus meer te vergelijken met Modelomgeving in Coach. Waarbij Modellus een betere userinterface heeft dan Coach (maar is ook een kwestie van smaak) en een aantal extra mogelijkheden (zoals de resultaten niet alleen via tabellen en grafieken tonen, maar ook in de vorm van een animatie/simulatie). En...ook niet onbelangrijk... Modellus is voor educatief gebruik geheel gratis! Het voordeel van Modelomgeving van Coach is dat het geïntergreerd is in een complete meet- en regelomgeving, waardoor het bijvoorbeeld gemakkelijker is om meetgegevens te vergelijken met modellen. Zowel Interactive Physics als Modellus en Coach zijn prima programma's om bij het onderwijs in Natuurkunde te gebruiken. Soms wil je een probleem bestuderen en analyseren door middel van een simulatiemodel (IP) en soms wil je je juist verdiepen in het wiskundige model dat er aan te grondslag ligt (modellus). |